|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Administrare site |
R E G U L A M E N T U L U Iprivind organizarea și funcționarea Consiliului Local al comunei Drăgoiești
CAPITOLUL I Constituirea Consiliului Local si Comisiilor pe domenii de specialitate
Constituirea Consiliului Local al comunei Drăgoiești
Art.1 Consiliul Local este autoritatea administrației publice locale a comunei Drăgoiești constituita la nivel local si hotărăște in condițiile legii in toate problemele de interes local cu excepția celor care sunt date prin lege in competenta altor autorități publice locale sau centrale . Art.2 (1) Consiliul local al comunei Drăgoiești este compus din 11 consilieri aleși prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat in condițiile stabilite de Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale , cu modificările și completările ulterioare. (2) Pentru validarea mandatelor, consiliile locale aleg prin vot deschis, dintre membrii lor, pe întreaga duratÄ a mandatului, o comisie de validare alcÄtuitÄ din 3-5 consilieri. (3) Comisia de validare examineazÄ legalitatea alegerii fiecÄrui consilier și propune consiliului local validarea sau invalidarea mandatelor. (4) Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constatÄ încÄlcarea condițiilor de eligibilitate sau dacÄ alegerea consilierului s-a fÄcut prin fraudÄ electoralÄ, constatatÄ în condițiile Legii privind alegerea autoritÄților administrației publice locale. (5) Validarea sau invalidarea mandatelor se face, în ordine alfabeticÄ, cu votul deschis al majoritÄții consilierilor prezenți la ședințÄ. Persoana al cÄrei mandat este supus validÄrii sau invalidÄrii nu participÄ la vot. (6) Constituirea consiliilor locale se face în termen de 20 de zile de la data desfÄșurÄrii alegerilor. Convocarea consilierilor declarați aleși pentru ședința de constituire se face de cÄtre prefect. La ședința de constituire pot participa prefectul sau reprezentantul sÄu, precum și primarul, chiar dacÄ procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizatÄ
Art.3 (1) Ședința este legal constituitÄ dacÄ participÄ cel puțin douÄ treimi din numÄrul consilierilor aleși. În cazul în care nu se poate asigura aceastÄ majoritate, ședința se va organiza, în aceleași condiții, peste 3 zile, la convocarea prefectului. (2) DacÄ nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituitÄ, se va proceda la o nouÄ convocare de cÄtre prefect, peste alte 3 zile, în aceleași condiții. În situația în care consiliul local nu se poate reuni nici la aceastÄ ultimÄ convocare, din cauza absenței, fÄrÄ motive temeinice, a consilierilor, prefectul va declara vacante, prin ordin, locurile consilierilor aleși care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocÄri anterioare, dacÄ aceștia nu pot fi înlocuiți de supleanții înscriși pe listele de candidați respective, organizându-se alegeri pentru completare, în termen de 30 de zile, în condițiile Legii privind alegerea autoritÄților administrației publice locale. (3) Ordinul prefectului prin care se declarÄ vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacat de cei în cauzÄ la instanÈa de contencios administrativ, în termen de 5 zile de la comunicare. HotÄrârea instanței este definitivÄ și irevocabilÄ. (4) Absența consilierilor de la ședința de constituire este consideratÄ motivatÄ dacÄ se face dovada cÄ aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizarea sau a fÄcut imposibilÄ prezența acestora, a unei deplasÄri în strÄinÄtate în interes de serviciu sau a unor evenimente de forțÄ majorÄ.
Art.4 La ședința de constituire pot participa prefectul sau reprezentantul sÄu, precum și primarul, chiar dacÄ procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizatÄ. Art.5 (1) Lucrarile sedintei de constituire sunt conduse de cel mai in vârsta consilier local ,ajutat de cei mai tineri 2 consilieri locali ,cu asistenta de specialitate a secretarului comunei ,care intocmeste si procesul verbal al sedintei. (2)Dupa preluarea conducerii sedintei se ia o pauza in timpul careia se constituie grupurile de consilieri, potrivit prevederilor statutului alesilor locali, iar secretarul unitatii administrative teritoriale sau inlocuitorul acestuia prezinta presedintelui de varsta si asistentilor acestuia dosarele consilierilor declarati alesi si validati si pe cele ale supleantilor lor, asa cum acestea au fost primite de la biroul electoral de circumscriptie si judecatorie. (3) Daca primarul declarat ales si validat pentru functia de consilier si-a obtinut mandatul , dosarul acestuia va fi insotit de optiunea scrisa pentru una dintre cele doua functii. (4) Prevederile alin.(3) se aplica numai in cazul in care procedura de validare a mandatului primarului a fost finalizata. Art.6 (1) Consilierii ale căror mandate au fost validate depun în fața consiliului local următorul jurământ în limba română: "Jur să respect Constituția și legile țării și să fac, cu bună-credință, tot ceea ce stă în puterile și priceperea mea pentru binele locuitorilor comunei Drăgoiești, judetul Suceava.. Așa să-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Juramantul se depune dupa urmatoarea procedura :secretarul comunei va prezenta continutul juramantului, prevazut la alineatul precedent, dupa care invita consilierii validati, in ordinea alfabetica, in fata unei mese special amenajate pe care se afla un exemplar din Constutitie, drapelul tricolor si Biblia. Consilierul va pune mâna stânga atat pe Constitutie, cât si pe tricolor, iar daca este cazul, si pe Biblie, si va da citire juramantului dupa care va semna juramantul de credinta, care va fi imprimat pe un formular special. (3) Juramantul se semneaza in doua exemplare. Un exemplar se pastreaza la dosarul de validare, iar al doilea se inmaneaza consilierului. (4) Consilierii pot depune juramantul fara formula religioasa. In acest caz juramantul va fi imprimat pe formular fara aceasta formula. (5) Consilierii care refuză să depună jurământul sunt considerați demisionați de drept. (6) Consiliul local se declara legal constituit daca majoritatea consilierilor locali validati au depus juramantul. Constituirea consiliului local se constata prin hotarare ,adoptata cu votul consilierilor locali validati. (7) Declararea consiliului ca legal constituit se constatat prin hotararea nr. 3.
CAPITOLUL II Organizarea consiliului local al comunei Drăgoiești Sectiunea IPresedintele de sedinta
Alegerea presedinteluiArt.8(1) După declararea ca legal constituit consiliul local alege dintre membrii săi, prin votul deschis al majorității consilierilor în funcție, un președinte de ședință, pe o perioadă de cel mult 3 luni, care va conduce ședințele consiliului și va semna hotărârile adoptate de acesta. (2) Consilierul ales în condițiile alin. (1) poate fi schimbat din funcție la inițiativa a cel puțin unei treimi din numărul consilierilor, cu votul majorității consilierilor în funcție. (3) Rezultatul alegerii presedintelui de sedinta se consemneaza in hotararea nr. 4. (4) Hotararile nr. 1-4 se semneaza de presedintele de varsta si de cei doi asistenti ai acestuia si se contrasemneaza de secretar. Aceste hotarari au caracter constatator.Ele nu produc efecte juridice, neputand forma obiectul unor actiuni in justitie. Art.9(1) Dupa preluarea conducerii lucrarilor consiliului de catre presedintele de sedinta se trece la ceremonia de depunere a juramantului de catre primar daca procedura de validare a mandatului acestuia a fost finalizata. In acest scop judecatorul desemnat de presedintele judacatoriei care a validat mandatul prezinta in fata consiliului hotararea de validare.
(2) Dupa prezentarea hotarârii de validare primarul va depune juramantul prevazut la alineatul (1) al art.6, folosindu-se procedura stabilita in acelasi text. Art.9(1) Dupa depunerea jurmantului primarul intra in exercitiul de drept al mandatului. (2) Pe timpul desfasurarii lucrarilor consiliului primarul este obligat sa poarte esarfa. (3) Daca la lucrarile consiliului participa si prefectul sau reprezentantul său, acestia vor ocupa un loc distinct, separat de cel al presedintelui de sedinta. Art.10. Primarul participa la sedintele consiliului si are dreptul sa-si exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor inscrise pe ordinea de zi Punctul de vedere al primarului se consemneaza, in mod obligatoriu in procesul verbal de sedinta.
Atributii ale presedintelui de sedinta Art.11(1)Presedintele de sedinta exercita urmatorele atrubutii principale: a)conduce sedintele consiliului local; b)supune votului consilierilor proiectele de hotarari, asigura numărarea voturilor si anunta rezultatul voturilor, pentru, contra si a abtinerilor. c) semneaza hotararile adoptate de consiliul local, chiar daca a votat impotriva adoptarii acestora, precum si procesul -verbal. d) asigura mentinerea ordinii si respectarea regulamentului de desfasurare a sedintelor. e) supune votului consilierilor orice problema care intra in competenta de solutionare a consiliului. f) aplica, daca este cazul, sanctiunile prevazute de statutul alesilor locali sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sanctiuni.
SECȚIUNEA a 2-aArt.12(1) Consiliul local alege din randul membrilor sai pe viceprimar,cu votul majoritatii consilierilor locali in functie ,din randul membrilor acestora. Consiliul poate hotara cu majoritate de voturi ca viceprimarul sa fie ales intr-o alta sedinta a consiliului local. Alegerea se face prin vot secret. (2) Propunerea de candidati pentru alegerea viceprimarului se face de catre grupurile de consilieri sau de catre consilieri. (3) Dupa inregistrarea candidaturilor se ia o pauza in timpul careia se completeaza buletinele de vot. (4) Exercitarea votului se face intr-o cabina special amenajata, astfel: fiecare consilier primeste un singu buletin de vot pe care sunt trecute numele tuturor candidatilor. Intrand in cabina din lista candidatilor consilierul va vota un singur candidat prin aplicarea stampilei in caseta care contine numele celui pe care doreste sa-l voteze. (5) Este declarat viceprimar candidatul care a obtinut votul majoritatii consilierilor in functie. (6) Numararea voturilor se va face de catre secretarul comunei. (7) In situatia in care nu s-a intrunit majoritatea prevazuta la alineaatul 5, se organizeaza un al doilea tur de scrutin, in aceeasi sedinta la care vor participa candidatii situati pe primele doua locuri. La al doilea tur de scrutin este declarat ales viceprimar consilierul care a obtinut cel mai mare numar de voturi. (8) In caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidatii care se afla in aceasta situatie. Va fi declarat ales candidatul care a obtinut cele mai multe voturi. Art.13Alegerea viceprimarului va fi consemnata in hotararea nr. 5 a consiliului local. Art.14Durata mandatului viceprimarului este egala cu durata mandatului consiliului local. In cazul in care mandatul consiliului local inceteaza inainte de expirarea duratei normale de 4 ani, inceteaza de drept si mandatul viceprimarului, fara vreo alta formalitate.
Sectiunea a 3-aComisiile de specialitate ale consiliului localArt. 15(1) După constituire consiliul local își organizează comisii de specialitate, pe principalele domenii de activitate., respectiv: (2) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii, cu excepția viceprimarului. (3) Comisiile de specialitate își aleg câte un președinte și un secretar. (4) Comisiile de specialitate analizează și avizează proiectele de hotărâre din domeniul lor de activitate. (5) Comisiile de specialitate lucrează în plen și iau hotărâri cu votul majorității membrilor lor. (6) Organizarea, funcționarea și atribuțiile comisiilor de specialitate se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local. (7) Consiliul local al comunei Drăgoiești este constituit din 3 comisii de specialitate, in urmatoarele domenii de actvitate: I Comisia pentru programe de dezvoltare economico-sociala, buget, finanate, pentru administarrea domeniului public si privat al comunei, agricultura, gospodarie comunala, protectia mediului si turism; II. Comisia pentru invatamant, sanatate si familie, munca si protectie sociala, activitati social-culturale, culte, protectie copii;III. Comisia pentru administratie publica locala, juridica si de disciplina, apararea ordinii si linistii publice, a drepturilor cetatenilor. (9) Pot fi membrii ai comisiilor de specialitate numai consilierii. Art.16(1) Comisiliile de specialitate lucreaza valabil in prezenta majoritatii membrilor si iau hotarari cu votul majoritatii membrilor prezenti. (2) Comisia poate invita sa participe la sedintele sale specialisti din cadrul aparatului de specialitate al primarului sau din afara acestuia, in special de la unitatile aflate in subordinea consiliului. (3) Comisia poate hotari ca la dezbaterile sale sa fie prezente si alte persoane interesate sau reprezentanti ai mass-media. (4) In mod exceptional comisia poate hotarî ca unele sedinte sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi sa se desfasoare cu usile inchise. Art. 17 Numarul de sedinte al comisiei de specialitate in cursul unei luni pentru care care un consilier primeste indemnizatie este de 1-2 sedinte/ luna. Art.18Fiecare comisie de specialitate isi alege, prin votul deschis al majoritatii consilierilor ce o compun cate un presedinte si un secretar. Art.19 Comisiile de specialitate au urmatoarele atributii generale: a) analizeaza proiectele de hotarari, intocmesc avize asupra proiectelor de hotarari si asupra problemelor analizate, pe care le prezinta consiliului local: b) pot propune Consiliului Local proiecte de hotarare; c) urmaresc aplicarea hotararilor adoptate de catre consiliul local; d) la discutiile oficiale care angajeaza Consiliul Local, alaturi de reprezentantii comisiilor de specialitate participa si executivul; e) initiaza si coordoneaza studii, analize, prognoze orientattive in domeniile pentru care au fost constituite; f) avizeza proiectele de hotarare transmise de catre primar si secretar; g) analizeaza petitiile adresate de catre cetateni si organizeaza deplasari in teren in acest sens; h) organizeaza audiente la solicitarile cetatenilor, dupa program stabilit de catre comisie si care va fi afisat; (2) comisiilie de specialitate indeplinesc orice atributii saiu insarcinari date prin hotarari ale consiliului local, daca acestea au legatura cu activitatea lor. Art. 20Comisiile de specialitate au urmatoarele atributii speciale:
a) avizeaza sau aproba , dupa caz, studii, prognoze si programe de dezvoltare economico-sociala a localitatii; b) avizeaza bugetul local, imprumuturile, virarile de credite si modul de utilizare a rezervei bugetare; avizeaza contul de incheire a exercitiului bugetar, impozite si taxe locale, precum si taxe speciale, in conditiile legii; c) avizeaza organigrama, statul de functii, numarul de personal si regulamentul de organizare si functionare a aparatului de specialitate al primarului si al unitatilor subordonate; d) avizeaza darea in administrare, concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate publica a localitatii; e) avizeaza vanzarea, concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate privata a localitatii; f) propune asigurarea mijloacelor materiale si finanaciare necesare in vederea realizarii documentatiilor de amenajare a teritoriului si urbanism ale localitatilor precum si alocarea de fonduri din bugetul local pentru actiuni de aparare impotriva inundatiilor, incendiior, dezastrelor si fenomenelor meteorologice periculoase; g) avizeaza documnentatiile tehnico-economice pentru lucrarile de investitii de interes local si asigura conditiile necesare in vedrea realizarii acestora; h) analizeaza si propune Consiliului Local crearea conditiilor materiale si finanaciare necesare pentru buna functionare a instututiilor si serviciilor publice de educatie, sanatate, cultura, tineret si sport, apararea ordinii publice, apararea impotriva incendiilor si protectia civila, de sub sutoritatea sa; urmareste si controleaza activitatea instututiilor si serviciilor publice de educatie, sanatate, cultura, tineret si sport, apararea ordinii publice,apararea impotriva incendiilor si protectia civila de sub autoritatea sa. i) avizeaza documentatii de urbansim si amenajare a teritoriului cu respectarea P.U.G.-ului localitatii si a regulamentului de Urbanism; k) analizeaza si avizeaza, in conditiile legii ,documentatiile de amenjare a teritoriului si urbanism ale localitatii; l) elaboreaza studii privind domeniul public al comunei si stadiul actual de valorificare precum si fundamnetarea unor programe pentru asigurarea folosirii acestuia potrivit destinatiei si dezvoltarii sale la cererea consiliului sau din proprie initiativa. m) supravegheaza inventarierea anuala a patrimoniului public si privat al comunei si efectueaza controlul asupra modului de acestuia de administrare; n) propune infiintarea si organizarea de targuri piete, oboare, locuri si parcuri de distractie, baze sportive si asigura buna functionare a acestora.
a) urmareste si controleaza activitatea institutiilor si serviciilor publice de educatei, sanatate, cultura, tineret si sport. b) propune organizarea de activitati stiintifice, culturale, artistice, sportive si de agrement. c) contribuie la realizarea masurilor de protectie si asistenta sociala; asigura protectia drepturilor copilului, potrivit legislatieie in vigoare. d) verifica functionarea unor institutii de binefacere de interes local. e) propune si avizeaza conferirea de titlul de cetatean de onoare al comunei persoanelor fizice romane sau straine cu merite deosebite; f) propune si avizeaza cooperarea sau asociereea cu persoane juridice romane sau straine cu organizatii neguvernamentale si cu alti parteneri sociali in vedera finanatarii si realizarii in comun a unor actiuni, lucrari, servicii sau proiecte de interes public local; propune si avizeaza infratirea comunei cu unitati administrativ teritoriale similare din alte tari; g) sprijina activitatea cultelor religioase;
3. Comisia pentru administratie publica locala, juridica si de disciplina, apararea ordinii si linistii publice, a drepturilor cetatenilor.
a) urmareste si controleaza activitatea politiei, pompierilor si a formatiunilor de protectie civila in conditiile legii si propune masuri de imbunatatire a activitatii acestora; b) avizeaza asigurarea libertatii comertului si incurajeaza libera initiativa ,in conditiile legii. c) controleaza protecția și refacerea mediului înconjurător, în scopul creșterii calității vieții, protecția, conservarea, restaurarea și punerea în valoare a monumentelor istorice și de arhitectură, a parcurilor și rezervațiilor naturale, în condițiile legii; Comisiile de specialitate exercita si alte atributii stabilite prin lege. Art.21Problemele de interes deosebit vor fi analizate in cadrul comisiilor reunite, sub coordonarea presedintelui de sedinta: a) analizeaza proiectul de statut al comunei Drăgoiești; b) avizeaza Regulamentul de organizare si functionare a consiliului local al comunei Drăgoiești; c) avizeaza bugetul local ; d) analizeaza si avizeaza Programul de dezvoltare al localitatii conform legii. Art.22In prima sedinta dupa constituirea consiliului local operatiunile desfasurate in cadrul procedurii de constituire a comisiilor de specialitate, numarul si denumirea acestora, numarul membrilor fiecarei comisii, precum si componenta nominala a acestora se stabileste prin hotararea nr. 6 a Consiliului Local
Presedintele comisiei de specialitate, Art.23(1) Presedintele comisiei de specialitate are urmatoarele atributii: a) asigura reprezentarea comisiei in raporturile acestuia cu consiliul local si cu celelate comisii; b) convoaca sedintele comisiei; c) conduce sedintele comisiei; d) propune ca la lucrarile comisiei sa participe si alte persoane din afara acesteia, daca apreciaza ca este necesar; e) poate participa si la lucrarile celorlate comisii care examineaza probelem ce prezinta importanta pentru comisia pe care o conduce; f) sustine in sedintele de consiliu avizele formulate de comisie; g) anunta rezultatul votarii pe baza datelor comunicate de secretar; h) presedintele comisiei indeplineste orice alte atributii referitoare la activitatea comisiei prevazute de lege sau stabilite de consiliul local;
Secretarul comisiei de specialitateArt.24. (1) Secretarul comisiei indeplineste urmatoarele atributii principale: a) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii la sedinte a membrilor comisiei; b) numara voturile si il informeaza pe presedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei hotarari si asupra rezultatului votarii; c) redacteaza avizele si procesele verbale; d) inlocuieste presedintele in lipsa acestuia; (2) Secretarul comisiei indeplineste orice alte sarcini stabilite de comisie sau de catre presedinte. Art.25(1) Convocarea sedintelor comisiei de specialitate se face de catre presedintele acesteia cu cel putin trei zile inainte de sedinta. (2) Ordinea de zi se aproba de comisie la propunerea presedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme. (3) Participarea membrilor comisiei la sedintele acesteia este obligatorie. (4) In caz de absenta la sedinta comisiei consilierului in cauza nu i se acorda indemnizatie de sedinta. Daca absentele continua fara a fi motivate, presedintele comisiei poate aplica sanctiunile prevazute in competenta sa de Statutul alesilor locali sau poate propune consiliului aplicarea altor sanctiuni statutare, inclusiv inlocuirea lui din comisie.
Desfasurarea sedintelor comisiilor de specialitate Art.26Sedintele comisiilor de specialiate de desfasoara inaintea sedintelor consiliului, atunci cand in ordinea de zi a acestora cuprinde probleme sau proiecte de hotarari asupra carora i se solicita avizul. Art.27(1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotarari sau a celorlate probleme repartizate comisiei, presedintele acesteia va desemna un consilier care va face in cadrul sedintei o scurta prezenatre a problemei aflate pe ordinea de zi daca aceasta nu este prezentatat de initiator. (2) Consilierul desemnat potrivit alineatului 1 va redacta avizul comisiei, pe baza amendamentelor si a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fosta aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenti. (3) Avizele intocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesara, atat amendamentele si propunerile acceptate cat si cele respinse. (4) Avizul intocmit conform alineatului 2 si 3 se prezinta secretarului comunei care se ingriji de multiplicarea si difuzarea acestuia catre toti presedintii de comisii odata cu ordinea de zi. Art.28. Votul in comisii este de regula deschis in anumite situatii. In anumite situatii comisia poate hotara ca votul sa fie secret stabilind de la caz la caz si modalitatea de exprimare a acestuia. Art.29. (1) Procesele verbala ale sedintelor se semneaza de catre presedintele si secretarul comisiei precum si de ceilalti consilieri prezenti. (2) Procesele verbale ale sedintelor vor putea fi consultate de catre membrii executivului si de alti consilieri care nu au participat la sedinta. Art.30Daca in urma dezbaterilor din sedinta Consiliului Local se impun modificari de fond in continutul proiectului presedintele de sedinta va supune la vot Consiliului Local retrimiterea proiectului pentru reexaminare de catre comisia sau compartimentul de specialitate care a intocmit avizul, respectiv raportul.
Secretarul comunei DrăgoieștiArt.31Secretarul îndeplinește, în condițiile legii, următoarele atribuții principale:
Capitolul III Funcționarea consiliului local Sectiunea I Desfasurarea sedintelorArt.32Consiliul local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau catastrofă. Consiliul local își exercită mandatul de la data constituirii până la data declarării ca legal constituit a consiliului nou-ales. Consiliul local se întrunește în ședințe ordinare, lunar, la convocarea primarului.
Art.33 (1) Ordinea de zi a sedintelor consiliului local cuprinde proiecte de hotarari, rapoarte ale comisiilor de specialitate, rapoarte sau informari ale conducatorilor unitatilor subordonate sau care se afla sub autoritatea consiliului, precum si un punct de probleme diverse.Ordinea de zi este inscrisa in cuprinsul invitatiei de sedinta transmise consilierilor si se aduce la cunostinta locuitorilor, prin orice mijloace de publicitate. (2) Proiectul ordinii de zi se intocmeste la propunerea primarului, viceprimarului, consilerilor si comisiilor de specialitate. (3) Proiectul ordinii de zi se supune aprobarii consiliului. (4) Proiectele de hotarari si celelalte probleme asupra carora urmeaza sa se delibereze se scriu pe ordinea de zi numai daca sunt insotite de avizul comisiilor de specialitate carora le-au fost transmise in acest scop si de raportul compartimentului de resort in cadrul aparatului propriu ala consiliului local. Raportul compartimentului de resort se intocmeste si se depune la secretarul unitatii administrativ teritoriale, inainte de intocmirea avizului de catre comisia de specilaitate, spre a putea fi avut in vedere de actre aceasta comisie. (5) Initiatorii vor depune expunerile de motive, respectiv proiectele de hotarare cu cel putin trei zile inainte de desfasurarea sedintelor pe comisii la redactarea acestora putand solicita sprijinul secretarului sau a comisiilor de specilaitate. (6)Proiectele de hotarare insotite de expunerile de motive vor fi transmise de catre secretar ,cu consultarea primarului ,compartimentelor de specialitate, pentru intocmirea raportului, care va fi intocmit de regula intr-un termen de maximum 7 zile. Raportul va fi predat secretarului comunei,care-l va aduce de indata la cunostinta presedintilor de comisii. (7) Repartizarea proiectelor de hotarare si a celorlate materiale de catre comisiile de specialitate spre analiza si avizare va fi facuta de catre secretar cu consultarea primarului, solcitandu-se si un termen de depunere a avizelor pentru intocmirea proiectului ordinii de zi. (8) Secretarul va trece in invitatia de sedinta numai proiectele de hotarari care sunt insotite de expunerera de motive, avizul comisiei si raportul compartimentului de specialitate. Art.34(1) Consilierii sunt obligati sa fie prezenti la lucrarile consiliului si sa-si inregistreze prezenta in evidenta tinuta de secretar. (2) Consilierul care nu poate participa la sedinta este obligat sa comunice acest lucru secretarului sau presedintelui de sedinta. Art.35(1) Dezbaterea problemelor se face de regula in ordinea in care acestea sunt inscrise pe ordinea de zi aprobata. Dezbaterea incepe prin prezentarea pe scurt a proiectului e hotarare sau a problemei inscrise pe ordinea de zi, pe care o face initiatorul. Apoi se da cuvantul presedintelui comisiei de specialitate si ,daca este cazul sefului compartimentului care a intocmit raportul. (2) Dupa efectuarea prezentarilor prevazute la alineatul 1 se trec la dezbateri. (3) Consilierii vor participa la dezbateri in ordinea inscrierii la cuvant. Presedintele de sedinta are dreptul sa-si limiteze durata luarilor de cuvant in functie de obiectul dezbaterii. In cest scop el poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va afectat fiecarui vorbitor, precum timpul total de dezbatere a proiectului. Conslierul este obligat ca in cuvantul sau sa se refere exclusiv la problema are formeza obiectul dezbaterii. Presedintele de sedinta va urmari ca prezenta la dezbateri sa se faca din partea tuturor grupurilor de consilieri. In cazul unor probleme deosebite se va aloca un anumit timp fiecarui grup de consilier, in functie de marimea acestuia. Art.36(1) Presedintele de sedinta va permite oricand unui consilier sa raspunda intr-o problema de ordin personal sau atunci cand a fost nominalizat de un alt vorbitor. (2) Prevederile alineatului 1 se aplica in cazul in care se cere cuvantul in probleme referitoare la regulament. Art.37Presedintele de sedinta sau reprezentantul oricarui grup de consilieri poate propune incheierea dezbaterii unei probleme puse in discutia consiliului local.Propunerea de incheiere a dezbaterii se supune votului. Discutiile vor fi sistate daca propunerea a fost acceptata de majoritatea consilierilor. Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii de catre consilierii prezenti la sedinta, precum si dialogul dintre vorbitori si persoanele aflate in sala. Art.38 In cazul in care desfasurarea lucrarilor este perturbata, presedintele de sedinta poate intrupe dezbaterile. El poate aplica sanctiunile stabilite de Statutul alesilor locali in competenta sa, ori poate propune consiliului aplicarea de sanctiuni corespunzatoare Art.39 Asupra proiectelor de hotarari au loc dezbateri generale si pe articole consilierii putand formula amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului local in ordinea formularii lor. Daca s-a adoptat un amendament, celelalte se socotesc respinse farara se mai supune votului. Art.40 Persoanele care asista la sedintele publice ale consiliului local invitate sau din proprie initiativa trebuie sa respecte prezentul regulament de organizare si functionare al consiliului local ;in cazul in care presedintele de sedinta a constatat ca o persoana a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si in utlima instanta evacuarea acestuia din sala de sedinte.
Sectiunea a II-a Elaborarea proiectelor de hotarari
Art.41(1) Dreptul la initiativa pentru proiectele de hotarari ale consiliului local apartine primarului ,viceprimarului , consilierilor locali si cetatenilor. (2) Proiectele de hotarari vor fi insotite de o expunere de motive si vor fi redactate in conformitate cu normele de tehnica legislativa. In acest scop secretarul comunei si personalulul de specialitate din aparatul de specialitate al primarului vor acorda sprijin si asistenta tehnica de specialitate. (3) Initiatorii proiectelor de hotarari au obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune si sa afiseze la sediul propiru intr-un spatiu accesibil publicului. (4) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de hotarare va fi adus la cunostinta publicului in conditiile alineatului 3 , va cuprinde o nota de fundamentare, o expunere de motive sau un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii, cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ. (5) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanta asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator asociatiilor de afaceri si altor asociatii legal constituite pe domeniii specifice de activitate, in termenul prevazut la alineatul 4. (6) La publicarea anuntului autoritatea administratiei publice este valabila o perioada de cele putin 10 zile pentru a primi in scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de hotararre supus dezbaterii publice. (7) Proiectul de hotarare se transmite spre analiza si avizare autoritatilor publice interesate numai dupa definitivarea, pe baza observatiilor si propunerilor formulate potrivit alineatului 6. (8) Autoritatea publica in cauza este obligata sa decida organizarea unei intalniri in care sa se dezbata public proiectul de hotarare ,daca acest lucru a fost cerut in scris de catre asociatei legal constituita sau de catre o alta autoritate publica. (9) In toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, acestea trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie organizate. Autoritatea publica trebuie sa analizeze toate recomandarile referitoare la proiectul de act normativ in discutie. (10) In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de hotarari se supun adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de reglemantarile in vigoare. Art.42(1) Proiectele de hotarari se inscriu pe ordinea de zi a sedintelor prin mentionarea titlului si a initaiatorului. (2) Proiectele de hotarari se aduc la cunostinta consilerilor de indata cu indicarea comisiilor carora le-au fost trimise spre avizare cu invitatia de a formula si dispune amendamente. (3) Operatiunile prevazute la alineatul 2 se realizeaza prin grija secretarului comunei. Art.43(1) Proiectele de hotarari si celelalte materiale se transmit spre dezbatere si avizare comisiilor de specialitate ale consiliului local, precum si compartimentelor de resort ale aparatului propriu al consiliului, in vederea intocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor si compartimentelor carora li se trimit materiale spre analiza se face de catre primar impreuna cu secretarul si cu presedintii de comisii. (2) O data cu transmiterea proiectelor se va preciza si data de depunere a raportului si a avizului avandu-se grija ca raportul sa poata fi trimis si comisiei de specialitate inainte de intocmirea de catre aceasta a avizului. (3) Initiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau poate renunta in orice moment la sustinerea lor. Art.44 (1) Dupa examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate a consiliului local intocmeste un aviz cu privire la adoptarea sau dupa caz respingerea proiectului ori propunerii examinate. Daca se propune adoptarea proiectului se pot formula amendamente. (2) Avizul se transmite secretarului comunei care va dispune masurile corespunzatoare difuzarii lui catre primar si catre consilieri, cel mai tarziu o data cu invitatia pentru sedinta. Art.45 Proiectele de hotarari si celelate propuneri, insotite de avizul comisiei de specialitate si de raportul compartimentului de resort din aparatul de specialitate al primarului se inscriu pe ordinea de zi si se supun dezbaterii si votului consiliului in prima sedinta ordinara a acestuia. Rapoartele de avizare, rapoartele de specialitate, rapoartele compartimentelor de specialitate, expunerile de motive, vor avea in mod obligatoriu numere de inregistrare din registrul de intrare iesie al primariei, cu exceptia avizelor comisiilor, care vor fi inregistrate intr-un registru special. Secretarul va restitui materialele prezentate fara numar de inregistare sau incomplete solictind refacerea lor. Va informa primarul si consiliul local daca exista cazuri in care sefii de compartimente functionale, in mod repetat inainteaza rapoarte cu intarziere ori redactate necorespunzator propunand sanctionarea acestora. Raportul serviciului de specialitate va fi un document bine fundamentat cu o prezentare ampla ,fara ambiguitati si cu exprimare clara in legatura cu oportunitatea necesitatea si legalitatea proiectului de hotarare. Ordinea de zi se aproba de consiliul local ,la propunerea primarului sau a reprezentantului unei treimi din numarul de consilieri in functie(cei care au dreptul sa ceara intrunirea consiliului local). Suplimentarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente care nu pot fi amânate pana la sedinta urmatoare ,si numai cu votul majoritatii consilierilor prezenti. Scoaterea unui proiect de pe proiectul ordinii de zi se face numai cu acordul initiatorului sau daca nu este insotit de raportul compartimentului de specialitate si de raportul comisiei de specialitate al consiliului local ,cu exceptia sedintelor extraordinare. Sectiunea a III-a Procedura de vot Art.46 (1) Votul consilierilor este individual si poate fi deschis sau secret. (2) Votul deschis se exprima public prin ridicarea mâinii sau prin apel nominal. (3) Consiliul Local hotaraste la propunerea presedintelui de sedinta ce modalitate de vot se va folosi, in afara de cazul in care prin lege sau regulament se stabileste o anumita modalitate. Art.47 (1) Votarea prin apel nominal se desfasoara in modul urmator: presedintele explica obiectul votarii si sensul cuvintelor"pentru" si „ impotriva".Secretarul unitatii administrativ teritoriale va da citire numelui si prenumelui fiecarui consilier in ordinea alfabetica. Consilierul nominalizat se ridica si pronunta cuvantul „ pentru" si „ impotriva" in functie de optiunea sa. (2) Dupa epuizarea listei votul se repeta prin citirea din nou a numelui consilierilor care au lipsit la primul tur. Art.48 (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot. (2) Redactarea buletinelor de vot va fi clara si precisa, fara echivoc si fara putinta de interpretari deferite. Pentru exprimarea optiunii se va folosi o ștampila sau se va folosi cuvintele" da" sau „ nu". 3) Buletinele de vot se introduc intr-o urna. La numararea voturilor nu se iau in calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimata optiunea clara a consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte prevazute la alin.2. Art.49 (1) Hotararile si alte propuneri se adopta cu votul majoritatii consilierilor prezenti, in afara de cazul in care, prin lege sau regulament se dispune altfel. (2) Consiliul local stabileste ca unele hotarari sa fie luate prin vot secret. (3) Hotararile cu caracter individual cu privire la persoane vor fi luate intotdeauna prin vot secret,cu exceptiile prevazute de lege. (4) Hotararile care privesc bugetul local ,contractarea de imprumuturi,care stabilesc taxe si impozite ,care stabilesc participarea la programe de dezvoltare judeteana ,regionala ,zonala sau de cooperare transfrontaliera ,care privesc organizarea si dezvoltarea urbanistica a localitatilor si amenajarea teritoriului si cele care privesc asocierea sau cooperarea cu alte autoritati publice ,cu persoane juridice romane sau straine se adopta cu votul majoritatii consilierilor in functie. (5) Hotararile privind patrimoniul se adopta cu votul a doua treimi din numarul total al consilierilor locali in functie. (6) Daca in sala de sedinte nu este intrunit cvorumul legal, presedintele amana votarea pana la intrunirea acestuia. Art.50 Consilierii au dreptul sa solicite ca in procesul verbal sa se consemneze expres modul in care au votat, secretarul comunei fiind obligat sa se conformeze. Art.51 Proiectele de hotarari sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi readuse in dezbaterea acestuia in cursul aceleeasi sedinte.
CAPITOLUL IV Intrebari, interpelari, petititii si informarea consilerilor locali
Art.52 (1) Consilierii pot adresa intrebari primarului, viceprimarului si secretarului comunei, precum si reprezentantilor compartimentelor din aparatul de specialitate al primarului sau ai serviciilor si unitatilor subordonate. (2) Prin intrebare se solicita informatii cu privire la un fapt necunoscut. (3) Cei intrebati vor raspunde de regula imediat sau daca nu este posibil la urmatoare sedinata a consiliului. Art.53 Interpelarea consta intr-o cerere prin care se solicita explicatii in legatura cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligatia de a raspunde in scris pana la urmatoarea sedinta a Consiliului sau oral la proxima sedinta, potrivit solicitarii autorului interpelarii. Art.54 (1) Consilierii pot solicita informatiile necesare exercitarii mandatului, iar cei avizati sunt obligati sa le furnizeze la termenul stabilit. (2) Informatiile pot fi cerute si comunicate in scris sau oral. Art.55 Orice cetatean are dreptul sa se adreseze cu petitii ConsiliuluiLocal. Acestea se inscriu intr-un registru special, sunt analizate si solutionate potrivit reglementarilor legale in vigoare. (2) Semestrial Consiliul Local analizeaza modul de solutionare al petitiilor.
CAPITOLUL V Dispozitii privind exercitarea mandatului de consilier Sectiunea a I-a
Drepturile si obligațiile consilierilor locali:
Art.56 Dupa validarea alegerilor consilierului i se elibereaza legitimatia de consilier, precum si semnul distinctiv prevazut de statutul alesilor locali. Art.57 (1) Pentru participarea la ședințele consiliului local și ale comisiilor de specialitate, consilierii au dreptul la o indemnizație de ședință. (2) Indemnizația de ședință pentru membrii consiliului care participă la ședințele ordinare ale consiliului este în cuantum de 5% din indemnizația lunară a primarului iar pentru cele ale comisiilor de specialitate va fi în cuantum de 5 % din indemnizația lunară a primarului. (3) Numărul maxim de ședințe pentru care se poate acorda indemnizația, potrivit alin. (2), este de o ședință ordinară de consiliu și două ședințe ale comisie de specialitate pe lună. (4) Plata indemnizațiilor stabilite potrivit prevederilor prezentului articol se efectuează din veniturile proprii ale bugetului local. (5) Consilierii au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut în exercitarea mandatului, în condițiile legii. (6) Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător și delegatului sătesc.
Sectiunea a II-a Sanctiuni Art.58 (1) Incalcarea de catre consilieri a obligatiilor ce le revin in exercitarea mandatului constituie abatere si se sanctioneaza potrivit prevederilor Statutului alesilor locali si ale prezentului regulament. (2) La aplicarea sanctiunilor se va tine seama de gravitatea baterii, frecventa acesteia si conditiile producerii ei. Art.59 (1) In exercitarea atributiilor ce ii revin cu privire la mentinerea ordinii si respectarea regulamentului in timpul sedintei consiliului, presedintele de sedinta poate aplica una din urmatoarele sanctiuni: a) avertismentul; d) eliminarea din sala de ședință; e) excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de specialitate; f) retragerea indemnizației de ședință, pentru 1-2 ședințe. (2) Sanctiunile prevazute mai sus se aplica de presedintele de sedinta, cu exceptia ultimei sanctiuni, care se aplica de catre Consiliul Local la propunerea presedintelui de sedinta, cu votul a 2/3 din numarul consilierilor. (3) Eliminarea din sala de sedinta echivaleaza cu absenta nemotivata. Art.60 Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor de specialiate, presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele de sedinta.Acestia pot aplica sanctiunile prevazute de art.59 alin.1.
Art..61 (1)Mandatul de consilier local se suspendÄ de drept numai în cazul în care acesta a fost arestat preventiv. MÄsura arestÄrii preventive se comunicÄ de îndatÄ de cÄtre instanța de judecatÄ prefectului care, prin ordin, constatÄ suspendarea mandatului. (2) Suspendarea dureazÄ pânÄ la încetarea situației prevÄzute la alin. (1). Ordinul de suspendare se comunicÄ de îndatÄ consilierului local. (3) În cazul în care consilierul local al cÄrui mandat a fost suspendat a fost gÄsit nevinovat, acesta are dreptul la despÄgubiri, în condițiile legii.
Art.62 Prevederile prezentului regulament se pot modifica cu votiul a 2/3 din numarul total al consilierilor in functie. Art.63 Prezentul regulament va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la adoptare.
CAPITOLUL VII DISPOZITII FINALE
Art.64 Incalcarea de catre consilieri a obligatiilor cele revin in exercitarea mandatului constituie abatere si se sanctioneaza potrivit legii Statutului alesilor locali, prevederi care la data publicarii vor fi incluse in Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Local.
|
Data actualizarii: 29 octombrie 2018 Politica de confidenĆŁialitate |
|